
Informacje o szkole
Nazwa | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów Westerplatte we Wschowie |
Adres | ul. Wolsztyńska 4 67-400 Wschowa |
Telefon | (65) 540-75-19 |
sp2wschowa@poczta.onet.pl | |
Strona www | www.sp2wschowa.pl |
Imię i nazwisko dyrektora szkoły | Ryszard Ratajczak |
Imię i nazwisko koordynatora | Monika Skorupińska |
Imiona i nazwiska członków szkolnego zespołu | Monika Skorupińska – nauczyciel j. niemieckiego, koordynator ds. promocji zdrowia Lucyna Biłgorajska – pedagog Joanna Haupt – nauczyciel techniki i plastyki Karolina Wnuk – Kempa – nauczyciel j. angielskiego Małgorzata Świder – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej Pielęgniarka szkolna Rada Rodziców Magdalena Ziemek – ratownik medyczny, rodzic Samorząd Uczniowski |
Data podjęcia uchwały o przystąpieniu do programu | 02.10.2018. |
W Szkole Podstawowej nr 2 im. Bohaterów Westerplatte we Wschowie funkcjonują 32 oddziały klasowe. W sumie do szkoły uczęszcza 708 uczniów. Szkoła zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i logopedyczną oraz wsparcie doradcy zawodowego. W placówce czynna jest świetlica w godzinach od 6:30 do 16:30. W tym roku szkolnym z opieki w ramach zajęć świetlicowych korzysta uczniów. Wykwalifikowana kadra pedagogiczna, licząca nauczycieli, zapewnia uczniom możliwość korzystania z różnorodnych zajęć. Dedykowane są one zarówno dla dzieci mających problemy w nauce jak i uczniów zdolnych. Wymienić należy tutaj zajęcia:
- korekcyjno – kompensacyjne
- socjoterapeutyczne
- psychoedukacyjne
- dydaktyczno-wyrównawcze
- kompetencji uczenia się
- kółka zainteresowań
- chór szkolny
- SKS-y
- artystyczne
- sportowe
- biblioterapia
Budynek szkoły w tym roku szkolnym został poddany głębokiej termomodernizacji. Dzięki temu zarówno wygląd zewnętrzny budynku jak i jego funkcjonalność uległy znacznej poprawie. Szkoła wyposażona jest w:
- salę gimnastyczną
- salę gimnastyki korekcyjnej
- plac zabaw
- boisko wielofunkcyjne
- sale lekcyjne wyposażone w tablice interaktywne
- natryski
- kuchnię
- jadalnię
- bieżącą wodę
- gabinet medyczny
- gabinet stomatologiczny
- gabinet logopedy
- gabinet psychologa
- gabinet pedagoga
W szkole dzieci, nauczyciele jak i pracownicy niepedagogiczni mają możliwość zjedzenia ciepłego posiłku w przyjaźnie urządzonej jadalni.
Ze względu na dużą ilość dzieci szkoła w poprzednich latach podjęła działania zmierzające do uświadomienia uczniom, jak szkodliwy dla zdrowia może być hałas. Wprowadzone zostały tzw. „Dni Ciszy”, a nauczyciele przeprowadzili z dziećmi stosowne warsztaty.
Na przerwach międzylekcyjnych uczniowie mogą wyjść na świeże powietrze. Dyżurujący nauczyciele dbają o to, by bezpieczeństwo podczas przerw było wysokie. Wypadki zdarzają się sporadycznie i nie są raczej groźne.
Placówka od wielu lat podejmuje działania promujące zdrowy tryb życia. Tylko w ostatnich trzech latach w ramach działań profilaktyczno-wychowawczych przeprowadzono w szkole następujące przedsięwzięcia:
- Rok szkolny 2015/2016:
- Spektakl „Cyber- Pułapka” dla uczniów klas IV-VI
- Spektakl „Kolekcjonerzy wrażeń” dla uczniów klas V-VI (Teatr Maska w Krakowie)
- Szkolny Turniej Wiedzy „Profilaktyką na TY” uczniowie klas I-VI
- Zajęcia : jak radzić sobie z przemocą rówieśniczą, bezpieczny internet, cyberprzemoc- konsekwencje
- Rok szkolny 2016/2017:
- Zajęcia:
- „Nałogi- moja świadomość zagrożeń”
- „Złość, agresja, przemoc”
- „Żyj zdrowo bez nałogów”
- „Wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka”
- „Rozróżniam swoje i innych sposoby zachowań- uległość, agresja, asertywność”
- „Stres – radzenie sobie w sytuacjach trudnych”
- zajęcia ze Strażą Miejską „Bezpieczeństwo w komunikacji”
- Teatr Maska: „Twoje życie to twoje decyzje”
- Warsztaty: „Dopalacze – nie żyj złudzeniami”
- Inscenizacja: „Papieros to nie to”
b) Spotkania z rodzicami:
„Nowe środki psychoaktywne – dopalacze.com”
- Rok szkolny 2017-2018:
- Konkurs : „Kultura i szacunek tworzą twój dobry wizerunek”
- „Co wiesz o pierwszym śniadaniu?”
- „Moja młodość bez uzależnień – Quiz wiedzy o uzależnieniach”
- 2 godz. Warsztaty „Papierosy i e-papierosy” klasy VI
- 2 godz. Warsztaty „Dopalacze” klasy VI
- Filmy zakupione dzięki dofinansowaniu pozyskanemu z GKRPA
- „Dopalacze – zagrożenia”
- „Życie bez używek – czyli zdrowo”
- „Stop uzależnieniom! Do celu w czterech krokach” – zintegrowany program 4 warsztatów.
Działalność szkoły w obszarze promocji zdrowia jest wieloaspektowa. Zawarta jest ona zarówno w programie profilaktyczno-wychowawczym, planie pracy szkoły jak i w programach nauczania i wychowania. Szkoła na bieżąco dokonuje ewaluacji wybranych obszarów, które zdaniem grona pedagogicznego polepszy samopoczucie uczniów i ich bezpieczeństwo. Wnioski z analiz tychże ewaluacji są sukcesywnie wdrażane. W ramach promocji zdrowia szkoła dokonuje wielu przedsięwzięć. Od wielu lat przeszkoleni z zakresu pierwszej pomocy nauczyciele przeprowadzają warsztaty z pierwszej pomocy. Placówka w ramach działań profilaktycznych współpracuje z:
- Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
- kuratorami sądowymi
- Sądem Rodzinnym
- Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Policją
- Strażą Pożarną
- Strażą Miejską
Szkoła bierze również udział w Programie Warzywno – Mleczno – Owocowym skierowanym do uczniów klas I-V.
Każda nasza działalność promująca zdrowy tryb życia jest zbieżna z ideą „Szkoły Promującej Zdrowie”. Zdecydowaliśmy się przystąpić do programu, gdyż chcemy dążyć do zwiększenia jakości i skuteczności edukacji prozdrowotnej uczniów, nauczycieli, rodziców. Spełniając założone przez SzPZ standardy stworzymy środowisko sprzyjające zdrowiu i bezpieczeństwu całej społeczności szkolnej.
Diagnoza wstępna.
Na podstawie wstępnej diagnozy potrzeb, obserwacji społeczności szkolnej, rozmowie z uczniami, rodzicami oraz analizie zasobów szkoły w zakresie dbania o zdrowie i dobre samopoczucie nas wszystkich, szkolny zespół ds. promocji zdrowia sformułował następujące priorytety działań na rok szkolny 2018/2019:
- Propagowanie zdrowego stylu życia wśród społeczności szkolnej.
- Dbanie o higienę i bezpieczeństwo w szkole i poza nią.
- Wzmacnianie rodzinnych, indywidualnych i rówieśniczych czynników chroniących przed inicjacją spożycia środków psychoaktywnych.
Na podstawie wyżej wymienionych priorytetów sporządzono roczny plan pracy, którego celem jest poprawa sytuacji zdrowotnej w wyróżnionych obszarach.