PROGRAM WYCHOWAWCZY

 Szkoła Podstawowa Nr 2

im. Bohaterów Westerplatte

we Wschowie

rok szkolny 2014/2015

 „W wychowaniu chodzi właśnie o to,

ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem

o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,

aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada,

umiał bardziej i pełniej być człowiekiem,

to znaczy, ażeby również

umiał bardziej być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich”

                                                                  Jan Paweł II

 

 Podstawą stworzenia Szkolnego Programu Wychowawczego są następujące akty prawne:

§  Ustawa o systemie oświaty.

§  Karta Nauczyciela.

§  Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów.

§  Program polityki prorodzinnej państwa przyjęty 17.11.1998 r. przez Komitet Społeczny RM.

§  Konstytucja RP (art.48,53,70,73).

§  Konkordat między Rzeczpospolitą Polską a Stolicą Apostolską.

§  Konwencja Praw Dziecka.

§  Europejska Karta Praw Człowieka.

§  Statut Szkoły.

 

Program Wychowawczy powstał w oparciu o:

§  Zadania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej                            

§  Analizę potrzeb i oczekiwań uczniów oraz ich rodziców.

§  Wnioski wypływające z analizy pracy nauczycieli Szkoły Podstawowej Nr 2 we Wschowie

§  Wyniki ankiet ewaluacyjnych dla rodziców i uczniów.

 

 

I.          Założenia podstawowe Programu Wychowawczego Szkoły Podstawowej Nr 2 we Wschowie.

1.  Społeczność szkolną Naszej Szkoły stanowią:

- uczniowie,

- ich rodzice,

- pracownicy szkoły: dyrekcja, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.

2. Wszyscy członkowie społeczności szkolnej współpracują w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań.

3.  Nasza Szkoła uznaje, że pierwsze i niezbywalne prawa wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice, szkoła zaś spełnia funkcję doradczo-wspierającą.

4.  Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami – wychowują swoją osobowością i postawą.
5.   Wychowanie w Naszej Szkole ma charakter integralny, humanistyczny i indywidualny.

Integralny – obejmuje wszystkie sfery osoby ucznia: fizyczną, psychiczną, duchową i społeczną.

Humanistyczny – stawia w centrum osobę ucznia.

Indywidualny – tempo nauczania, dobór treści i metod uwzględnia indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia.

6.   Nasza Szkoła wychowuje w chrześcijańskim systemie wartości z poszanowaniem innych wyznań uznających powszechnie przyjęte zasady etyczno – moralne.

 

II. Cele wychowawcze szkoły

 

Podstawowym założeniem systemu wychowawczego Naszej Szkoły jest wszechstronny rozwój intelektualny, emocjonalny i fizyczny wychowanka.

W działaniach wychowawczych zmierzać będziemy do osiągnięcia następujących celów:

·         do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, uwzględniającego jego predyspozycje psychiczne, emocjonalne, intelektualne, środowisko rodzinne i kulturowe,

·         do ukształtowania jego postawy społecznej i obywatelskiej w duchu poszanowania dla   wartości uniwersalnych i narodowych oraz tradycji lokalnych.

CELEM ROZWOJU INTELEKTUALNEGO JEST:

Kształtowanie u wychowanka:

·         ciekawości poznawczej,

·         umiejętności twórczego myślenia,

·         samoakceptacji i umiejętności odkrywania własnych zalet i uzdolnień,

·         samokrytycyzmu i  wglądu we własne ograniczenia i słabości,

·         umiejętności  przyswajania wiedzy i samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji,

·         pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,

·         umiejętności  dzielenia się swoją wiedzą z innymi, nawyku rozwijania zainteresowań, zamiłowań i upodobań,

·         umiejętności prowadzenia dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów i argumentowania.  

 

CELEM ROZWOJU EMOCJONALNO - MORALNEGO JEST:

 

Uwrażliwienie wychowanka na wartości: dobro, prawdę, uczciwość, odpowiedzialność oraz cnoty zapomniane:  usłużność, współczucie, wyrozumiałość, łagodność, wierność, życzliwość, wdzięczność i poprzez nie kształtowanie:

  • umiejętności myślenia wartościującego,
  • odpowiedzialności za własne słowa i czyny,
  • umiejętności oceny własnych reakcji, uczuć i stanów psychicznych,
  • empatii,
  • tolerancji i szacunku dla wartościowych form odmienności i indywidualności,
  • umiejętności stawiania sobie celów i realizowania ich,
  • umiejętności opanowania ekspresji własnych uczuć i emocji oraz rozumnego dostosowywania się do otoczenia,
  • kultury języka i zachowania,
  • umiejętności utrzymywania wartościowych i przyjaznych kontaktów z innymi ludźmi,
  • kształtowanie własnej wrażliwości uczuciowej i moralnej.

 

CELEM  WYCHOWANIA  OBYWATELSKO-PATRIOTYCZNEGO JEST:

 

  • przygotowanie wychowanków do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu demokratycznego społeczeństwa,
  • kształtowanie postawy zaangażowania w życie społeczne,
  • budzenie postaw patriotycznych oraz szacunku dla tradycji narodu, państwa, środowiska  lokalnego i szkoły,
  • kształtowanie szacunku dla hymnu państwowego, godła oraz głównych świąt narodowo-państwowych,
  • poznanie historii i tradycji rodzinnego miasta i  regionu,
  • kształtowanie postawy proeuropejskiej,
  • wdrażanie wychowanka do różnorodnych form działalności społecznej.

 

 CELEM ROZWOJU FIZYCZNO-ZDROWOTNEGO JEST:

 

  • promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowotnych,
  • doskonalenie odporności, hartu i sprawności fizycznej,
  • wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportowych.

Wymogi współczesnego świata stawiają przed nami konieczność rozszerzania tradycyjnych celów wychowawczych o nowe,  które określają  normy i sposoby postępowania w dziedzinie ekologii, świata mediów, cywilizacji druku, wychowania komunikacyjnego oraz edukacji prorodzinnej.

CELE W ZAKRESIE EKOLOGII:

  • uświadomienie wychowankom sensu i wagi ochrony środowiska naturalnego człowieka,
  •  wytworzenie nawyków szacunku dla wszelkich form otaczającej nas przyrody,
  • rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego i estetykę otoczenia,
  • uświadomienie wychowankom przyczyn, mechanizmów i skutków powstawania niepożądanych i szkodliwych zmian w środowisku naturalnym,
  • wytwarzanie w uczniach nawyków aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ekologicznej odnowy zniszczonego lub zanieczyszczonego środowiska naturalnego.

 

CELE W ZAKRESIE WYCHOWANIA MEDIALNEGO I CZYTELNICZEGO:

 

  • uczenie wychowanków samodzielnego poszukiwania potrzebnych im informacji i materiałów,
  • nabywanie umiejętności krytycznego i selektywnego korzystania z szerokiej oferty medialnej,
  • rozwijanie i utrwalanie zainteresowań i nawyków czytelniczych,
  • kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w dobie globalizacji przekazu oraz kultury masowej.

 

CELE W ZAKRESIE WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO:

  • wyposażenie uczniów w niezbędne wiadomości, których poznanie warunkuje zrozumienie zasad świadomego i bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pieszego, pasażera, rowerzysty, motorowerzysty,
  • kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny sytuacji na drodze oraz podejmowanie właściwej decyzji,
  • wdrażanie do poszanowania miejsc użyteczności publicznej i urządzeń związanych z transportem,
  • kształtowanie postaw i nawyków zapewniających bezpieczeństwo i wygodę wszystkich użytkowników ruchu drogowego,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego w związku z rozwojem motoryzacji.

 

CELE W ZAKRESIE WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE:

  • kształtowanie wizji rodziny jako „swoistej akademii dobra i miłości, życiowej przystani”,
  • przekazanie uczniom wiedzy z zakresu spraw związanych z funkcjonowaniem dziecka w rodzinie,
  • ukazanie specyfiki ról kobiecych i męskich oraz roli związków uczuciowych,
  • przygotowanie do rodzicielstwa.

 

 

III. Powinności wychowawcze nauczycieli  i innych pracowników szkoły

 

Nauczyciele przedmiotu

  • Są wychowawcami.
  • Realizują zadania w zakresie pracy edukacyjnej.
  • Wspomagają nauczycieli wychowawców w ich szczególnej roli, jaką jest troska o rozwój osobowy ucznia we wszystkich sferach jego osobowości.
  • Przygotowują wychowanków do życia w społeczeństwie.
  • Rozwijają umiejętności rozwiązywania życiowych problemów.
  • Współuczestniczą w tworzeniu zwyczajów i obyczajów klasowych, szkolnych.
  • Obowiązkiem każdego nauczyciela jest każdorazowe reagowanie na dobro i zło.

 

Pedagog i psycholog szkolny

Swoimi kompetencjami i wiedzą wspierają wychowanków w dobrym samorozwoju, a  wychowawców i rodziców w wychowaniu, czyniąc to poprzez:

  • prowadzenie przy porozumieniu z wychowawcą lekcji wychowawczych;
  • w sprawach wychowawczych utrzymywanie indywidualnego kontaktu z dyrekcją, wychowawcami, wychowankami bądź rodzicami;
  • udzielanie porad wychowankom i rodzicom;
  • prowadzenie indywidualnych zajęć z wychowankami i rodzicami potrzebującymi wsparcia;
  • prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych, dodatkowych szkoleń dla nauczycieli;
  • współpracę z instytucjami wspierającymi działania wychowawcze, m.in. policją, sądem, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Pomocy Rodzinie, świetlicą terapeutyczną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

 

  Pracownicy obsługi szkoły

Pracownicy administracji i obsługi aktywnie współuczestniczą w procesie wychowawczym szkoły.

 

IV. Powinności wychowawców klasowych

 Wychowawca:

  • Jest zobowiązany do rozpoznania sytuacji wychowawczej uczniów i udzielenie niezbędnych  informacji uczącym  nauczycielom.

·   W oparciu o  Program Wychowawczy Szkoły i diagnozę potrzeb uczniów tworzy plan działań wychowawczych dla danej klasy i opracowuje tematykę godzin wychowawczych (w klasach IV – VI), dostosowując ją do planu działań wychowawczych dla poszczególnych klas według schematu:

 

Cel/

priorytet

Treści i działania, tematyka lekcji

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin

 

·      Podejmuje systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia właściwej atmosfery w klasie.

·      Ma obowiązek corocznego zapoznawania rodziców podczas pierwszego spotkania  o obowiązujących w szkole  przepisach i wymogach (Statut, WZO, Program Wychowawczy),

·      Uczestniczy we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy ujętych w planie wychowawczym, np. imprezach, w których uczestniczą wychowankowie. 

·      Kieruje wszystkimi klasowymi wycieczkami.

·      W miarę potrzeb odwiedza wychowanka w jego miejscu zamieszkania, po uzyskaniu zgody rodziców ucznia.

·      Czuwa nad postępami w nauce i frekwencją ucznia, jest w stałym  kontakcie z rodzicami i stara się poznać sytuacje  pozaszkolne wychowanka. 

·      Organizuje różne formy pomocy dla uczniów.

·     Jest zobowiązany do kierowania uczniów z trudnościami w nauce do poradni psychologiczno-pedagogicznej na  badania specjalistyczne.

·      Czuwa nad wynikami pracy swoich wychowanków i reaguje w przypadku nierealizowania przez uczących nauczycieli  zaleceń specjalistów.

·      Prowadzi rozwiązywanie danego problemu konkretnego ucznia we współpracy z pedagogiem szkolnym i psychologiem oraz pracownikami poradni.

·      Organizuje klasowe zebrania rodziców oraz w razie potrzeby prowadzi z nimi rozmowy indywidualne.

·      Prawidłowo i systematycznie prowadzi dokumentację klasową.

 

V.  Plan działań wychowawczych dla poszczególnych klas

 

Wychowawcy wspólnie z uczniami ustalili priorytety działań wychowawczych w roku szkolnym 2014/2015. Ustalili, że realizowane one będą w poszczególnych miesiącach roku szkolnego na zajęciach edukacji społecznej w klasach I – III, na lekcjach wychowawczych w klasach IV – VI  a obejmować będą następującą tematykę:

 

IX„Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie”.

X„Ucz się, to nie boli, czyli jak się uczyć i zachowywać w szkole”.

XI – „Jak Cię widzą, tak Cię piszą, czyli jak się ubrać w zależności od okazji”.

XII – „Podano do stołu, czyli jak zachować się przy stole i miejscach publicznych”.

I/II – „Za pięć dwunasta, czyli punktualność”.

III – „Nie przerywaj mi!!! Czyli kłótnie, spory, rozmowy, dyskusje”.

IV – „Plotka wylatuje wróblem, czyli o obmawianiu, przezywaniu, plotkowaniu i jego skutkach”.

V – „Halo i nie halo, czyli trudna sztuka korzystania z telefonu, telewizora, komputera, itp.”.

VI – „Bezpieczne wakacje, czyli jak cało i zdrowo spędzać czas wolny”.

 

Plan działań wychowawczych dla klas I – III szkoły podstawowej

Treści (Cele wychowawcze)

Efekty oddziaływań

 

Nabywanie umiejętności współpracy
w grupie rówieśniczej.

Uczeń;

-          ma poczucie przynależności do klasy,

-          współtworzy i respektuje normy zachowań w klasie,

-          stosuje się do poleceń nauczyciela,

-          uczy się odpowiedzialności za działanie i wizerunek
grupy,

-          dba o rzeczy własne i innych oraz mienie szkoły.

 

Kształtowanie nawyków kultury
i higieny osobistej.

Uczeń:

-          stosuje podstawowe zasady grzecznościowe,

-          nie skarży, mówi prawdę,

-          stosuje zasadę: „jeden mówi, inni słuchają”,

-          dba o swój wygląd zewnętrzny i o czystość wokół siebie.

 

Wyrabianie szacunku do symboli narodowych.

   Uczeń:

-          zna nazwę Ojczyzny, jej barwy narodowe i godło,

-          zna hymn i potrafi go zaśpiewać,

-          wie, jak zachować się wobec symboli narodowych,

-          potrafi zachować się w czasie uroczystości patriotycznych;

-          jest dumny ze swojego kraju i przez swoje zachowanie
i naukę chce być dobrym Polakiem.

 

Ugruntowanie zasad właściwego zachowania.

Uczeń:

-          zna i stosuje zasady dobrego zachowania,

-          umie w kulturalny sposób komunikować się
z innymi ( rozmawia -  nie krzyczy),

-          odnosi się z szacunkiem do ludzi starszych,

-          porządkuje salę lekcyjną po zakończonych zajęciach.

 

Wyrabianie szacunku do tradycji szkoły.

Uczeń:

-          zna historię swojej szkoły i jej tradycje,

-          uczestniczy w uroczystościach szkolnych i szkolnych
obchodach świąt narodowych,

-          przychodzi na uroczystości odświętnie ubrany.

 

Kształtowanie przyjaznego i życzliwego
 stosunku do przyrody.

Uczeń:

-          ma pozytywny stosunek do otaczającej go przyrody,

-          czuje się częścią otaczającego go środowiska,

-          dba o rośliny w klasie oraz o czystość swojego otoczenia,

-          pomaga ptakom i zwierzętom w zimie.

 

Nabywanie umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach trudnych
 i konfliktowych.

Uczeń:

-          zna swoje prawa i obowiązki,

-          rozróżnia dobro i zło w różnych sytuacjach  codziennych,

-          wie, do kogo zwrócić się o pomoc,

-          właściwie reaguje na krzywdę innych.

 

Wzmacnianie więzi z rodziną.

Uczeń:

-          jest świadomy, że rodzina stanowi wartość
w jego życiu i ma wobec niej obowiązki,

-          zna historię i zwyczaje swojej rodziny,

-          pamięta o uroczystościach rodzinnych i świętach,

-          zaprasza członków rodziny na uroczystości klasowe
i szkolne.

 

 

 

Plan działań wychowawczych dla klas IV – VI szkoły podstawowej

Treści (Cele wychowawcze)

Efekty oddziaływań

 

          Klasa IV

 

Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dorosłymi i rówieśnikami.

Uczeń:

-          zna i stosuje zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich,

-          umie aktywnie słuchać,

-          zna zasady kulturalnej dyskusji,

-          umie wyrazić swoje zdanie.

 

Kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania swojej pracy.

Uczeń:

-          planuje swój czas wolny,

-          planuje swój czas pracy,

-          zna zasady higieny pracy umysłowej.

 

Doskonalenie nawyku bezpiecznego poruszania się  w szkole.

Uczeń:

-          zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się
w szkole,

-         umie zachować się w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych.

 

Kształtowanie samodyscypliny.

Uczeń:

-          zna swoje mocne i słabe strony,

-          umie zachować się w różnych sytuacjach,

-          dostrzega własne potrzeby i możliwości.

 

Rozwijanie zainteresowań historią swojej szkoły i historią swojego miasta.

Uczeń:

-          zna swoje najbliższe środowisko,

-          zna historię swojej szkoły, swojego miasta,

-          zna sylwetkę patrona swojej szkoły.

 

          Klasa V

 

Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w różnych dziedzinach życia, radzenia sobie z własnymi emocjami.

Uczeń:

-          umie słuchać innych i stara się rozumieć ich uczucia,

-          jest tolerancyjny, szanuje poglądy i przekonania drugiego człowieka.

 

Uczenie poszanowania godności osobistej, nietykalności cielesnej, szacunk dla innych.

Uczeń:

-          nie przejawia zachowań agresywnych w mowie i czynach,

-          zachowuje się asertywnie,

-          umie rozwiązywać konflikty na drodze negocjacji.

 

Kształtowanie aktywnego i krytycznego odbioru dóbr kultury.

Uczeń:

-          ma potrzebę korzystania z dóbr kultury,

-          umie dokonać krytycznego wyboru programu telewizyjnego, czasopisma.

 

Wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia.

Uczeń:

-          przestrzega zasad higienicznego stylu życia,

-          rozpoznaje produkty szkodliwe dla zdrowia,

-          wie, jak unikać nałogów.

 

Rozwijanie zainteresowań historią własnego regionu.

Uczeń:

-          zna historię swojego miasta i regionu, miejscowe legendy,

-          zna najważniejsze zabytki swojego miasta, regionu,

-          zna sylwetki wybitnych mieszkańców swojego miasta
i regionu.

 

          Klasa VI

 

Kształtowanie aktywności intelektualnej, odwagi i wiary w siebie oraz odporności psychicznej.

Uczeń:

-          ma świadomość swoich wad i zalet,

-          zna sposoby radzenia sobie ze stresem,

-          ma świadomość życiowej użyteczności przedmiotów szkolnych oraz spójności wszystkich dziedzin wiedzy.

 

Rozbudzanie dążenia do osiągania celów  i odnalezienia własnej drogi życiowej.

Uczeń:

-          zna swoje potrzeby i potrafi ocenić własne możliwości,

-          umie pokonywać trudności,

-          umie dokonywać właściwych wyborów i przewidywać
skutki swoich zachowań,

-          umie ponosić odpowiedzialność za swoje czyny.

 

Rozwijanie postawy szacunku, zrozumienia i chęci niesienia pomocy.

Uczeń:

-          umie współdziałać z innymi ludźmi, jest przyjazny
i życzliwy,

-          okazuje szacunek i chętnie pomaga potrzebującym,

-          dostrzega potrzeby własne i innych,

-          przyjmuje pomoc jako objaw koleżeństwa i stara się ją odwzajemnić.

 

Wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia.

Uczeń:

-          zna zagrożenia współczesnego świata,

-          nie ulega nałogom, umie odmawiać,

-         zna konsekwencje zdrowotne palenia tytoniu, picia alkoholu, zażywania narkotyków,

 

Budzenie postawy patriotycznej.

Uczeń:

-         rozumie potrzebę uczestniczenia w obchodach świąt państwowych,

-          zna najważniejsze instytucje państwowe,

-          zna sylwetki wielkich Polaków.

 

 

 

ABSOLWENT Szkoły Podstawowej Nr 2 we Wschowie to człowiek tolerancyjny, dbający o bezpieczeństwo własne i innych, aktywny, ciekawy świata, uczciwy i prawy, kulturalny, obowiązkowy, samodzielny, promujący zdrowy styl życia.

 

VI. Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami

 

W pracy wychowawczej nauczycieli elementem niezwykle ważnym i pożądanym jest uczestniczenie rodziców w życiu szkoły. Podstawą współpracy rodziców  i szkoły jest partnerstwo, oparte na wzajemnym poszanowaniu praw i obowiązków.

Wychowanie jest tym skuteczniejsze, im mocniej opiera się na współdziałaniu nauczycieli i rodziców w odniesieniu do wszystkich  uczniów.

 Rodzice mają prawo wyboru takiej drogi edukacji i wychowania dla swoich dzieci, która jest najbliższa ich przekonaniom i wartościom uważanym za najważniejsze dla ich rozwoju.

 

Podstawowe zasady współpracy rodziców z nauczycielami:

  • wzajemne zaufanie i życzliwość,
  • pozytywna motywacja,
  • partnerstwo,
  • jedność oddziaływania,
  • aktywność i systematyczność.

 Zadania rodziców:

  • Rodzice świadomie współpracują ze szkołą zgodnie z jej założeniami wychowawczymi.
  • Rodzice uczestniczą w zebraniach rodziców, dniach otwartych, prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
  • Rodzice utrzymują stały  kontakt  z wychowawcą klasy w celu lepszego poznania ucznia zarówno w środowisku szkolnym,  jak i domowym.
  • Rodzice dbają o odpowiedni strój i wygląd dziecka.
  • Rodzice ponoszą odpowiedzialność finansową za umyślne zniszczenia i kradzieże dokonane w szkole przez dzieci.

 Harmonogram spotkań z rodzicami 

Lp.

Rodzaj spotkania

Termin

Odpowiedzialni

Forma realizacji

 

1.

Zebranie organizacyjne

wrzesień

wychowawca klasy

spotkanie z rodzicami, ustalenie klasowego programu wychowawczego, zapoznanie
z najważniejszymi dokumentami szkoły

 

2.

Zebrania informacyjne i indywidualne konsultacje z nauczycielami uczącymi

październik

listopad/grudzień,

marzec

kwiecień/maj

wychowawca pedagog, psycholog szkolny,
nauczyciele

spotkania z rodzicami, prelekcje, zapoznanie
z postępami uczniów
w nauce i zachowaniu, rozmowy indywidualne

 

3.

Zebranie na zakończenie
I semestru i indywidualne konsultacje z nauczycielami

styczeń/luty

dyrektor szkoły wychowawca pedagog, psycholog szkolny,
nauczyciele

spotkanie z rodzicami, prezentacja dorobku uczniów i szkoły, rozmowy indywidualne

 

Proponowana tematyka prelekcji dla rodziców:

  • „Dyskalkulia, dysleksja – niemoc w uczeniu  się”.   
  • „Problem agresji wśród dzieci i młodzieży. Reakcje i sposoby oddziaływań”.
  • „Jak pomóc dziecku w nauce j. angielskiego?”
  • „Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo – co powinniśmy wiedzieć?”
  • „Wpływ przemocy pokazywanej w mediach oraz grach komputerowych na psychikę dziecka”.

Tematyka prelekcji jest sprawą otwartą. Może ulegać modyfikacjom, zgodnie  z potrzebami wszystkich podmiotów szkoły.

 

VII. Harmonogram   stałych   uroczystości,  imprez  szkolnych 

Ceremoniał szkolny

 

Ceremoniał szkolny to opis przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebry sztandaru, stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną oraz harmonogramem uroczystości imprez szkolnych. Jest ważnym rozdziałem Programu Wychowawczego.”

1.    Sztandar Szkoły dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski – Narodu – Ziemi, symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi i właściwych postaw jego poszanowania.

  1. Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska w szkole, dlatego w jego składzie winni znajdować się uczniowie o nienagannej postawie; godni takiego zaszczytu.
  2.  Skład osobowy pocztu sztandarowego:

a)    chorąży – uczeń wyróżniający się wynikami w nauce i wzorową postawą uczniowską,

b)    asysta – dwie uczennice wyróżniające się wynikami w nauce i wzorową postawą                uczniowską.

  1. Kandydatury składu są przedstawione przez wychowawców klas na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone.
  2. Kadencja pocztu trwa rok – począwszy od dnia uroczystego rozpoczęcia roku szkolnego.
  3. Po skończeniu kadencji uczniowie otrzymują pamiątkowe nagrody (wręczane publicznie).
  4. Decyzją Rady Pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku należy dokonać wyboru uzupełniającego.
  5. Insygnia pocztu sztandarowego:

a)    biało-czerwone szarfy założone przez prawe ramię i wiązane pod lewym, kolorem białym do góry.

  1. Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie. Uczeń – ciemne garniturowe spodnie, biała koszula (dopuszczalna kamizelka lub garnitur). Uczennice – białe bluzki, ciemne spódnice (dopuszczalne żakiety).
  2. Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły dotyczy głównie:

a)    Uroczystości rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego

b)    Uroczystości rocznicowych – Konstytucji 3 Maja i Odzyskania Niepodległości.

c)    Ceremonii ślubowania pocztu sztandarowego.

d)    Ceremonii ślubowania klas pierwszych,

e)    Święta Patrona Szkoły.

 

  1. Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: mszy św. uroczystościach pogrzebowych i innych.

 

 HARMONOGRAM STAŁYCH UROCZYSTOŚCI I IMPREZ SZKOLNYCH

„Tradycja szkolna to powtarzający się układ uroczystości, imprez i zwyczajów zaakceptowany do realizacji przez uczniów, nauczycieli, rodziców. Ma na celu organizację życia szkoły, realizację celów wychowawczych oraz integrację społeczności szkoły.”  

 

Lp.

Cele i wartości

Zadania wychowawcze

Sytuacje

 

Osoby odpowiedzialne

Termin

1.

Ojczyzna

Patriotyzm

Wolność – Niepodległość

Szacunek do przeszłości, wartości, symboli narodowych.

Solidarność.

·         Dbałość o tradycję
i ceremoniał szkoły.

·         Wykształcenie szacunku dla symboli narodowych i przeszłości.

·         Wyrobienie postaw patriotycznych
i solidarności
z pokrzywdzonymi.

·     Uroczysta inauguracja roku szkolnego.

·    Rocznica wybuchu II wojny światowej.

.

dyrekcja

1 IX

2.

Ochrona
i szacunek dla przyrody.

Sumienność

Pracowitość.

Praca dla innych.

·         Kształtowanie postawy ekologicznej.

·         Dbałość o estetykę otoczenia.

·         Wdrażanie do pracy na rzecz środowiska i społeczeństwa.

·         Wyrobienie właściwego stosunku do przyrody.

·     Akcja „sprzątanie świata”.

dyrekcja

n-le przyrody

IX

3.

Pamięć.

Tradycja.

Szacunek.

Dobre obyczaje.

Wspólnota.

·         Wyrabianie szacunku do tradycji.

·         Integracja dzieci, rodziców, nauczyciel poprzez ceremoniał przyjęcia uczniów do poszczególnych grup wiekowych.

·         Rozwijanie samorządności uczniów

·     Dzień Patrona.

·    Ślubowanie klas pierwszych.

dyrekcja

wych. klas I

poł. IX

4.

Szacunek.

Dobre obyczaje.

Wspólnota.

·         Kształcenie właściwej postawy wobec odmiennych płci.

·         Dbałość o wzajemne relacje między uczniami.

·         Kształcenie umiejętności dobrej zabawy.

·    Dzień Chłopaka.

SU

30 IX

5.

Nauka.

Wykształcenie.

Szacunek.

Pamięć.

Dobre obyczaje.

·         Kształtowanie właściwego stosunku do pracowników oświaty.

·         Integracja środowiska szkolnego, uczenie wdzięczności dla pracy nauczyciela.

·     Dzień Edukacji Narodowej.

SU, dyrekcja

14 X

6.

Pamięć.

Więź
z przeszłością.

Tradycja.

Dobre obyczaje.

Patriotyzm.

·         Pamięć o Patronie szkoły i nauczycielach, którzy odeszli
– złożenie kwiatów, zapalenie światła

·         Pamięć o bliskich.

·         Opieka nad Dębami Pamięci i Pomnikiem Kresowian.

·   Wszystkich Świętych.

wych. klas, n-le religii

koniec X, początek IX

7.

Ojczyzna.

Patriotyzm.

Niepodległość.

Pokój – Wolność.

Tradycja narodowa.

Symbole.

·         Kształtowanie postaw patriotycznych, wyrabianie szacunku dla tradycji, przeszłości, symboli narodowych.

·         Wzbogacanie wiedzy historycznej
o chlubnej przeszłości narodu.

·     Narodowe Święto Niepodległości.

n-le poloniści, wych. klas I - III

 XI

8.

Zabawa.

Tradycja.

Dobre obyczaje.

·         Dbałość o tradycje
i zwyczaje szkoły.

·         Rozwijanie samorządności uczniów.

·         Integracja środowiska uczniowskiego
w grupach wiekowych.

·     Zabawy Andrzejkowe.

wych. klas

koniec XI

9.

Tradycja szkolna
i chrześcijańska.

Obyczaje
i zwyczaje.

·         Podtrzymywanie tradycji.

·         Kształtowanie umiejętności dawania i brania.

·         Mikołajki.

SU, wych. klas

ok. 6 XII

10.

Wiara.

Miłość bliźniego.

Tradycja, obyczaj.

Więzi rodzinne.

·         Kultywowanie tradycji bożonarodzeniowych.

·         Rozbudzanie miłości do bliźniego.

·         Praca nad sobą.

·         Wychowanie
w duchu wartości chrześcijańskich.

·    Adwent – Boże Narodzenie – Kolęda, Jasełka.

n-le religii

22 XII

11.

Pamięć.

Szacunek dla starszych.

Dobre obyczaje.

·         Kształtowanie szacunku dla ludzi
w podeszłym wieku.

·         Podtrzymywanie łączności między pokoleniami.

·         Kształtowanie umiejętności dawania i brania.

·   Dzień Babci.

·   Dzień Dziadka.

wych. klas

21, 22 I

12.

Przyjaźń.

Koleżeństwo.

Dobre obyczaje.

·         Umiejętność sprawienia radości innym.

·         Bycie dla drugiego człowieka.

·    Walentynki.

SU

14 II

13.

Dobre obyczaje.

Tradycja.

Wspólnota.

Zabawa.

Kultura bycia.

·         Integracja środowisk uczniowskich.

·         Umiejętność bycia w grupie i z grupą.

·         Tworzenie klimatu sprzyjającego lepszej pracy w szkole.

·         Tworzenie sytuacji kulturalnego spędzania wspólnych chwil

·   Zabawy karnawałowe.

SU, wych. klas I - III

styczeń/            luty

14.

Dobre obyczaje.

Szacunek.

Tradycja.

·         Podkreślenie roli kobiety, matki, siostry...

·         Kształtowanie szacunku dla kobiety
i jej pracy.

·         Kształtowanie umiejętności okazywania kobiecie szacunku, miłości.

·    Dzień Kobiet.

wych. klas, SU

III

15.

Tradycja.

Samodzielność.

Odpowiedzialność.

Dobre obyczaje.

·         Rozwijanie samorządności wśród uczniów.

·         Dbałość o tradycje
i zwyczaje szkoły.

·         Kształtowanie samodzielności
i odpowiedzialności w wykonywaniu zadań.

·         Dzień Wiosny.

·   Dzień Samorządności.

n-le przyrody

ok. 21 III

16.

Wiedza.

Nauka.

Szacunek do przyrody.

Praca na rzecz zachowania naturalnego środowiska.

·         Kształcenie postawy ekologicznej.

·         Uwrażliwienie na potrzebę poszanowania zasobów naturalnych.

·         Wdrażanie do pracy na rzecz ochrony środowiska.

·  Dzień Ziemi.

n-le przyrody

22 IV

17.

Ojczyzna.

Patriotyzm.

Historia.

Naród.

Tożsamość.

·         Kształtowanie postaw patriotycznych.

·         Wzbogacanie wiedzy patriotycznej
o przeszłości narodu.

· Święto Konstytucji 3 Maja.

n-le poloniści, wych. klas I - III

koniec IV

18.

Nauka.

Wiedza.

Kultura.

·         Kształtowanie świadomego odbioru wiedzy, nauki.

·         Poszanowanie dla książki i wiedzy.

·         Wychowanie świadomego młodego człowieka.

·  Dzień Książki.

n-le biblioteki

maj

19.

Pamięć.

Szacunek.

Rodzina.

Dobre obyczaje.

·         Tworzenie więzi międzypokoleniowych.

·         Szacunek i pamięć dla rodziców.

·  Dzień Matki.

·  Dzień Ojca.

wych. klas

26 V

23 VI

20.

Zdrowy styl życia.

Prawa człowieka.

Praca nad sobą.

·         Propagowanie zdrowego stylu życia.

·         Kształtowanie poszanowania zdrowia swojego
i innych.

·  Światowy Dzień Bez Papierosa.

pedagog szkolny

V

21.

Wspólnota.

Rywalizacja.

Wytrwałość.

Praca nad sobą.

Uczciwość.

·         Poszanowanie godności i praw dziecka.

·         Integracja zespołów klasowych.

·         Kształtowanie postawy fair play.

·  Dzień Dziecka.

 

wszyscy             n-le, dyrekcja

VI

22.

Kultura.

Integracja.

Wiedza.

Dobre obyczaje.

·         Propagowanie pozytywnych postaw do innych państw
i ich kultur
i obyczajów.

·         Wdrażanie do zgłębiania umiejętności posługiwania się
j. obcymi.

·  Dni Kultury Angielskiej, Niemieckiej,

n-le                    j. niem.,                 j. angielsk.

V/VI

23.

Nauka.

Wykształcenie.

Nagroda.

·         Dbałość o tradycję
i ceremoniał szkolny.

·         Docenienie znaczenia nauki w życiu.

·  Zakończenie Roku Szkolnego.

dyrekcja, wych. klas VI

VI

24.

Zdrowy styl życia.

Integracja.

Rozwijanie zainteresowań.

·         Budzenie zainteresowań
i pasji poznawczych.

·         Wdrażanie do aktywnego wypoczynku.

·         Przestrzeganie zasad ochrony środowiska.

·         Propagowanie ruchu turystycznego.

·  Wycieczki.

·  Biwaki.

·  Ogniska.

wych. klas

cały rok

25.

Nauka.

Kultura.

Sztuka.

Wartości estetyczne.

·         Zapoznawanie uczniów
z dziedzictwem kultury, poznawanie różnych form sztuki.

·         Rozwijanie zamiłowań artystycznych.

·         Kulturalne zachowanie
w miejscach publicznych.

·  Wyjścia/wyjazdy do teatru, kina, muzeum, galerii.

wych. klas

cały rok

 

 

 

VIII. Zasady współpracy wychowawczej ze środowiskiem lokalnym

 

Środowisko odgrywa ważną rolę w rozwoju osobowości ucznia. Pomocne jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby właściwie wprowadzić uczniów w role społeczne, szkoła współpracuje z następującymi instytucjami i organizacjami:

Lokalne władze:

  • zapraszanie przedstawicieli władz na uroczystości szkolne,
  • udział przedstawicieli władz w zajęciach tematycznych,
  • zapoznawanie uczniów z pracą urzędów.

Sąd, policja, straż miejska, straż pożarna::

  • współpraca z sądem rodzinnym i kuratorami sądowymi,
  • współpraca z dzielnicowym i specjalistą do spraw nieletnich,
  • współpraca z Powiatową Komendą Policji
  • udział w zajęciach tematycznych prowadzonych przez policję, straż miejską, straż pożarną.

Placówki kulturalne i oświatowe:

  • współpraca z lokalnymi mediami,
  • współpraca z Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy Wschowa,
  • współpraca z Muzeum Ziemi Wschowskiej,
  • uczestnictwo w spektaklach teatralnych, lekcjach muzealnych, lekcjach bibliotecznych, koncertach,
  • wyjścia do Domu Kultury,
  • udział w konkursach organizowanych przez te placówki,
  • współpraca z klubami sportowymi działającymi na terenie Wschowy.

Placówki oświatowo – opiekuńcze:

  • współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w celu pomocy uczniom z trudnościami dydaktyczno – emocjonalnymi,
  • współpraca z Domem Dziecka,
  • współpraca ze świetlicą terapeutyczną,
  • współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Pomocy Rodzinie, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Caritas i innymi organizacjami charytatywnymi  w celu udzielenia pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

 

 

 IX. Cele wychowawcze Samorządu Uczniowskiego
 

Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zadania SU to:

  • uczestniczenie w realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie procesu dydaktyczno-wychowawczego uczniów,
  • reprezentowanie społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • inspirowanie i koordynacja działalności  uczniowskiej.

 W swojej pracy SU dąży do:

  • rozwijania umiejętności praktycznego zastosowania zasad i procedur demokratycznych,
  • pogłębiania poczucia więzi ze wspólnotą środowiskową, lokalną i obywatelską,
  • kształtowania poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
  • budowania poczucia własnej wartości i przydatności indywidualnego i grupowego działania na rzecz dobra wspólnego,
  • tworzenia warunków do aktywnego udziału młodzieży w rozwiązywaniu problemów szkoły i własnego środowiska rówieśniczego,
  • zachęcania do inicjatywy i przedsiębiorczości w kreowaniu życia szkolnego,
  • rozwijania aktywności i umiejętności współdziałania w zespole,
  • przygotowania do odpowiedzialnego i skutecznego uczestnictwa w życiu publicznym,
  • kształtowania postawy krytycyzmu, otwartości, wyrozumiałości i tolerancji wobec odmiennych poglądów i postaw,
  • rozbudzania zainteresowań ważnymi wydarzeniami społecznymi, politycznymi
    i gospodarczymi.

 

X. System motywacyjny w wychowaniu

 

I. Wspieranie zachowań pozytywnych.

1)    Nagradzane zachowania i aktywność:

a)    zauważalny postęp w pracy nad sobą,

b)    szczególna aktywność na rzecz klasy, szkoły, środowiska,

c)    wzorowa postawa etyczno – moralna np.

·         prawdomówność,

·         dzielność i odwaga w przeciwstawianiu się złu,

·         bezinteresowna pomoc,

·         tolerancja i szacunek wobec innych,

·         poszanowanie symboli narodowych,

·         punktualność,

            d)    udział i sukcesy w olimpiadach, konkursach, zawodach,

·         przestrzeganie zasad właściwego zachowania,

·         celujące i bardzo dobre wyniki w nauce.

2) Stosowane nagrody i wyróżnienia:

a) pochwała ustna,

b) zapis w zeszycie pochwał i uwag,

c) pochwała dyrektora szkoły wobec społeczności uczniowskiej,

d) świadectwo z wyróżnieniem,

e) list gratulacyjny dla rodziców,

f)  nagrody materialne (rzeczowe, inne).

3)  Na wniosek wychowawcy klasy, zespołu wychowawczego, organizacji uczniowskiej lub innych instytucji nagrody przyznaje: dyrektor szkoły, rada rodziców, samorząd szkolny.

 

II. Eliminowanie zachowań niewłaściwych.

1) Zachowania niewłaściwe:

a)    notoryczne zaniedbywanie obowiązków uczniowskich,

b)    wandalizm,

c)    kłamstwa i oszustwa,

d)    kradzieże,

e)    palenie tytoniu i picie alkoholu,

f)     zażywanie narkotyków,

g)    agresja i przemoc,

h)    naruszanie godności innych.

2)    Działania uświadamiające:

            a) rozmowa nauczyciela lub wychowawcy z uczniem,

b) rozmowa wychowawcy/pedagoga z rodzicami ucznia,

c) spisanie kontraktu, obserwacja wywiązywania się ucznia z podjętych postanowień,

d) spowodowanie zadośćuczynienia lub naprawienie wyrządzonej szkody.

3) Zastosowanie środka zaradczego:

a)    upomnienie ustne,

b)    upomnienie pisemne,

c)    nałożenie na określony czas dodatkowych obowiązków wykonywanych na rzecz klasy, szkoły (np. dyżur w bibliotece szkolnej, w stołówce szkolnej),

d)    pisemna informacja o nagannym zachowaniu ucznia skierowana do rodziców,

e)    odebranie funkcji pełnionych w klasie, szkole,

f)     udzielenie pisemnej nagany zapisanej w dokumentach szkolnych,

g)    przeniesienie ucznia do równoległej klasy,

h)    przeniesienie ucznia szkoły podstawowej (za zgodą kuratora) do innej szkoły.

4) Do zastosowania środków zaradczych upoważnieni są:

            a) społeczność klasowa, uczniowska,

b) wychowawca,

c) nauczyciele zajęć edukacyjnych,

d) pedagog,

e) dyrektor.

5)   W szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może zawiesić zastosowanie środka zaradczego na czas próbny nie dłuższy niż 3 miesiące, jeśli uczeń uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy, rady rodziców lub rady pedagogicznej.

6)   Wnioskodawca w imieniu szkoły ma obowiązek informowania rodziców/opiekunów prawnych ucznia o zastosowaniu wobec niego środka zaradczego.

7) Rodzice/prawni opiekunowie ucznia mają prawo odwołania się od zastosowanego wobec niego środka zaradczego w przypadku, gdy uznają, że jest on niewspółmierny  do  winy lub gdy znajdą się okoliczności świadczące na korzyść ucznia.

8) Odwołanie rozpatruje dyrektor szkoły/wicedyrektor i powiadamia ucznia, jego rodziców/opiekunów o decyzji w tej sprawie w terminie 14 dni od złożenia odwołania. Decyzja dyrektora/wicedyrektora w sprawie odwołania ucznia jest ostateczna.

 

XI. Działania szkoły w przeciwstawianiu się złu, zagrożeniom i patologiom

 

W szkole obowiązuje:

1)    Statut Szkoły

2)    Szkolny Program Profilaktyki.

Wychowawcy klas ściśle współpracują z rodzicami, pedagogiem szkolnym, dzielnicowym, dyrekcją, poradnią w celu przeciwstawiania się złu i patologiom.

 

XII. Metody realizacji programu

 

1. Metody informacyjne:

-          pogadanka,

-          spotkania ze specjalistami,

-          wycieczki tematyczne,

-          praca w oparciu o teksty,

-          prezentacje teatralne.

2. Metody edukacyjne:

-          realizacja znanych programów z zakresu profilaktyki,

-          burza mózgów, dyskusja,

-          drama,

-          symulacje rozmaitych sytuacji życiowych,

-          techniki uzupełniania zdań, rysunki,

-          gry, zabawy dydaktyczne,

-          uroczystości,

-          projekty.

3. Metody działań alternatywnych:

-          koła zainteresowań,

-          wycieczki i imprezy szkole i klasowe,

-          festyny,

-          zajęcia i zawody sportowe.

4.  Metody interwencyjne:

-          interwencje w środowisku rodzinnym ucznia,

-          pomoc psychologiczno – pedagogiczna,

-          terapia specjalistyczna indywidualna prowadzona przez specjalistę.

 

XIII. Monitoring i ewaluacja

 

Program Wychowawczy nie jest dokumentem zamkniętym. Ma ulegać zmianom wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Analiza jego skuteczności będzie polegać
 na bieżącym monitorowaniu i cyklicznej ewaluacji. Monitoring to systematyczna i rozciągnięta w czasie obserwacja sposobów realizacji przyjętych w Programie celów i zadań wychowawczych.
     Ewaluacja to pogłębiona analiza i interpretacja zebranych danych oraz ocena wartości Programu. Badania ewaluacyjne przeprowadza Zespół powoływany przez dyrektora szkoły, według przyjętego harmonogramu i z zastosowaniem opracowanych kryteriów i narzędzi, gwarantujących miarodajność i wiarygodność wyników.

Kryteria ewaluacji Programu Wychowawczego:

  1. Celowość.
    Czy cele wychowania zostały dobrane trafnie z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum?
  2. Komunikatywność.
    Czy Program ma przejrzystą strukturę?

Czy w sposób zrozumiały dla uczniów i rodziców formułuje cele, zadania i formy wychowania    szkolnego?

  1. Realność.
    Czy jest możliwy do realizacji w warunkach szkoły?
  2. Aktywizacja.
    Czy Program pobudza do działania wszystkich członków społeczności szkolnej?
  3. Jawność.
    Czy rodzice i uczniowie znają zawarte w Programie cele i świadomie uczestniczą w ich realizacji?
  4. Efektywność.
    Czy da się zaobserwować pozytywne efekty oddziaływań Programu?
  5. Spójność.
    Czy cele i zadania Programu Wychowawczego są spójne z celami i zadaniami zawartymi  w podstawie programowej kształcenia ogólnego i Statutu szkoły?
    Czy wszystkie dokumenty szkolne współbrzmią w założeniach i klimacie z przyjętą w Programie koncepcją wychowawczą?

     Czy plany pracy wychowawców klasowych korelują z Programem Wychowawczym?

 

Narzędzia ewaluacji Programu Wychowawczego:

·         kwestionariusze do analizy dokumentacji szkolnej,

·         kwestionariusze ankiet i wywiadów,

·         arkusze obserwacyjne.